Yksityiseen käyttöön tarkoitetut sähköautojen latausasemat yleistyvät pysäköintihalleissa

Mikä onkaan mukavampaa kuin ajaa parkkihalliin ja saada pysäköinnin aikana sähköauto ladattua. – Senaattikiinteistöjen tiloihin halutaan nyt kattava verkosto latausasemia, kertoo ISS:n sähköpuolen työnjohtaja Pasi Tuhkanen.

Sähköauton latausasemia alkaa ilmestyä yhä enemmän ulkoparkkeihin, sisäpihoille sekä myös parkkihalleihin. Lisäksi niitä pystytetään kuluttajille koteihin. Rexelin ISS:lle toimittamat EVBoxin tuotteet ovat Euroopan suurimman latausasematoimittajan laadukkaita latausasemia. ISS:n ja Rexelin yhteistyö on tuttua jo monien vuosien takaa, ja nyt uutena tuoteryhmänä mukaan ovat tulleet myös latausasemat. - Senaattikiinteistöjen omiin kohteisiin on tilattu latausasemia. Heiltä on jo nyt tullut positiivista palautetta niiden toimivuudesta, Pasi Tuhkanen kertoo tyytyväisenä.

- Suomessa latausasemien määrä kasvaa koko ajan voimakkaasti. Rexel on valmistautunut tähän kouluttamalla omaa henkilöstöä latausjärjestelmien asiantuntijoiksi, jotka palvelevat urakoitsijoita alueellisesti. Lisäksi järjestämme asiakkaillemme koulutusta Rexelin tiloissa tai asiakkaamme toimipisteissä sekä osallistumme latausratkaisujen suunnitteluun ja valintaan, kertoo latausjärjestelmiin paneutunut Rexelin liiketoiminnan kehittämispäällikkö Hannu Kukkonen.

Latausasemaa voi hallinnoida itse

Latausaseman käyttäjä hallinnoi itse kulutusta, jota voi seurata Android- tai Iphone-puhelimiin ladattavalla sovelluksella. Elvi-malliin kuuluu modeemi, WiFi/Bluetooth-yhteys ja sertifioitu kWh-mittari. Latausasemiin kuuluvat kiinteä latauskaapeli ja uusimmat turvallisuusprotokollat, mukaan lukien 6mA DC -vikavirtatunnistus, joten voidaan käyttää A-tyypin vikavirtasuojaa. Elvi on yhteydessä Hey EVBox -palveluun, jonka kautta voidaan muun muassa seurata kaikkia latauskertoja ja aktivoida RFID-kortit. - Näin latausasema voidaan yksilöidä niin, että vain määritellyillä henkilöillä on käyttöoikeus laitteeseen. Ja lisäksi laitteen ominaisuudet mahdollistavat sen, että siihen voi tulevaisuudessa liittää maksujärjestelmän, Kukkonen toteaa pitkälle viedystä kehityksestä. - Hannu opasti, miten applikaatiota käytetään, eikä se vaikeaa ollut, Tuhkanen todistaa. Laitetta voi tarvittaessa hallinnoida etänä EVBoxin taustajärjestelmän kautta.

Hannu Kukkonen näyttää Pasi Tuhkaselle, miten latausasemaa hallinnoidaan.


Latausasemat on helppo asentaa

ISS on asentanut latausasemat Senaattikiinteistöjen tiloihin. EVBox-latausasemia voi asentaa seinään ja pylvääseen. - Latausasemien kiinnittäminen ja asentaminen ei ollut työlästä. Kohteissa pitää huomioida se, että keskuksissa on tarpeeksi lähtöjä vapaana tai sitten täytyy teettää kokonaan oma keskus sähköauton latausasemille. Latausasemat vaativat käytännössä aina oman lähdön ja sulakkeet, Tuhkanen kertoo.

Latauskaapeli on helposti vaihdettavissa auton mallin ja lataustehon tarpeen mukaan. ELVI-latausaseman käyttö on nopeaa ja mukavaa, sillä latauskaapelia ei tarvitse itse ottaa takakontista, vaan latauskaapeli on valmiina latausasemassa. Mukavuutta lisää led-indikointi, jonka ansiosta autoilija näkee hallissa latausaseman tilan värien avulla. Keltainen osoittaa akun olevan täynnä, sininen lataa ja vihreä näyttää toimintavalmiutta.


Teksti Pauliina Lunna
Kuvat Antti Verkasalo

InMotion 4/2018

 

- - - 

 

Sähköauton älykkäät latausjärjestelmät Rexeliltä

Rexel tarjoaa älykkäitä sähköauton latausjärjestelmiä ja niihin liittyviä palveluita kaikkiin kohteisiin, myös taloyhtiöille. Latausasemat voidaan liittää hallintajärjestelmään, joka mahdollistaa esimerkiksi käyttäjätunnistuksen ja käyttäjäkohtaisen laskutuksen. Asiantuntijamme auttavat löytämään kohteeseen sopivat vaihtoehdot.

Lue lisää sähköautojen latausjärjestelmistä ja ota yhteyttä >>